Opis
Niezależnie od miejsca czy czasu, w którym się znajdujemy, każdy nabywca rynkowej usługi transportowej zakłada, że wydane pieniądze związane z zakupem danej usługi
przyniosą oczekiwane zadowolenie. Spośród wielu determinant, które wpływają
na satysfakcję klienta w sferze transportu, można wskazać czas podróży, komfort, udogodnienia, sprawną obsługę klienta, atrakcyjność ceny usługi, bezpieczeństwo. Istnieje powszechna opinia, że usługi transportu lotniczego i morskiego uznawane są za najbezpieczniejszą formę transportu. Perspektywa oceny jego użytkowników w tej kwestii mogła się diametralnie zmienić po pojawieniu się pandemii COVID-19 oraz agresji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 r. Aspekt ten zainteresował grupę naukowców z różnych centrów naukowych w Polsce, którzy chcieli przekonać się m.in., jaka jest aktualna opinia pasażerów na temat destynacji podróży, czynników, które gwarantują jakość rynkowej usługi transportowej i jego bezpieczeństwa, oraz który środek transportu
mógłby być preferowany przez podróżnych w obecnej sytuacji międzynarodowej.
Niniejsza publikacja ma charakter monografii wieloautorskiej i dotyczy zagadnień z zakresu usług, w tym szczególności usług transportu morskiego i lotniczego, jakości oraz bezpieczeństwa. Powyższe obszary tematyczne Autorzy zaprezentowali w innym ujęciu niż dotychczas: pojawienie się nowych zagrożeń, jak również kryzys wywołany przez pandemię COVID-19 oraz tragiczna wojna na wschodzie Europy przyczyniły się do wypełnienia luki naukowej w zakresie prowadzonych badań. Pierwszą część pracy oparto na kwerendzie literatury, druga zaś dotyczyła badań przeprowadzonych wśród respondentów pokolenia Y, studentów ośrodków naukowych z Warszawy, Szczecina, Zielonej Góry i Gorzowa Wielkopolskiego.
[frg. wstępu]