Opis
Książka składa się z pięciu części. Pierwsza zawiera materiały dotyczące ogólnych tendencji we współczesnym podejściu do kształcenia wokalnego, elementów techniki wokalnej, sposobów kształcenia głosu w oparciu o wyobraźnię dźwiękową i świadomość ciała. Mieszczą się tu także teksty podejmujące zagadnienia kształcenia różnych rodzajów głosów, emisji głosu u osób starszych oraz przedstawiające podejście do pracy nad głosem w innych krajach (Słowacja, Bułgaria, Stany Zjednoczone). W drugiej części znalazły się artykuły odnoszące się do metod historycznych oraz prezentujące wybitnych pedagogów śpiewu. Ich lektura pozwala wysnuć wniosek, iż bez względu na moment historyczny myślano o możliwie najdoskonalszych metodach pracy nad głosem. W części trzeciej autorzy podejmują zagadnienia nowych wyzwań, jakie stawiane są zarówno przed głosem ludzkim jako instrumentem muzycznym, jak i przed śpiewakiem artystą i nauczycielem. W części czwartej zawarto rozważania na temat zagrożeń i patologii głosu. Pojawia się tu zarówno perspektywa foniatry, jak i rehabilitanta (wokalisty i logopedy). W części piątej znalazły się artykuły podejmujące zagadnienie kształcenia wokalnego z perspektywy śpiewaka – pieśniarza.