Opis
W aktualnym, proinkluzyjnym procesie edukacji i rehabilitacji uczniów z niepełno-
sprawnościami, który ma ten walor, że jest organizacyjnie, programowo, jak też prze-
strzennie zróżnicowany, niebagatelną rolę odgrywają, poza nauczycielami i innymi
angażującymi się w ten proces specjalistami, także rodzina/rodzice i rówieśnicy. To bez
wątpienia równoważne podmioty partycypujące w takim myśleniu i realizacji edukacji
i rehabilitacji dzieci/uczniów, która powinna być ukierunkowana na przyszłość, a więc
skoncentrowana nie tylko na rozwoju ich wiedzy, ale przede wszystkim kompetencji
i nawyków do jej pozyskiwania czy nabywania, zawsze adekwatnie do indywidualnych
zasobów czy możliwości. Równie istotna będzie determinacja uczniów w pokonywaniu
trudności czy ograniczeń związanych z niepełnosprawnością, obligująca nierzadko do
ich wysoce spersonalizowanego wspierania, jednak nie ograniczającego samodzielno-
ści, lecz wzmacniającego stanowienie o sobie, poczucie godności i autonomii, jak też
odpowiedzialność za podejmowane decyzje i działania czy konsekwencje określonych
zachowań i relacji z innymi. Dlatego w takim podejściu i zarazem rozumieniu procesu
kształcenia i rehabilitacji tych uczniów, w każdej jego sferze czy wymiarze, wydaje
się konieczne, a nawet wskazane jego wyprowadzenie poza bramy szkoły, do świata
i lokalnej społeczności i angażowania w ten proces ekspertów innych niż nauczyciele, nic
nie ujmując tym ostatnim.
[frg. wstępu]