Opis
Przedmiotem zainteresowania w niniejszej monografii jest pewien kulturowy fenomen, jaki stanowi obecność motywu Jana Pawła II w wielu filmach, a pośrednio
w literaturze, rzeźbie, malarstwie i fotografii, z którymi owe filmy prowadzą dialog. Fenomenem jest również wpływ Papieża-Polaka na rozwój kultury i sztuki, w szczególności zaś na film fabularny. Jan Paweł II bowiem zapoczątkował erę czynienia przez producentów, scenarzystów i reżyserów z autentycznej, historycznej
postaci biskupa Rzymu filmowego protagonisty – zarówno głównego, jak epizodycznego. Wiąże się to poniekąd z wymowną diagnozą Wojciecha Kudyby i tych, na których się on powołuje:
Wśród literackich [a my dodajmy: również filmowych – D.K.] wizerunków Jana Pawła II znajduje
się m.in. portret Papieża medialnego. Wiemy, że Ojciec Święty świetnie wpisywał się w potrzeby
i możliwości współczesnej telewizji i „stał się największym teleewangelistą świata”.
Obecność głowy Kościoła katolickiego w wielu polskich, ale i zagranicznych (szczególnie amerykańskich) filmach jest zjawiskiem do tej pory niespotykanym. On sam był fenomenem i czy jego „medialność” była czymś niecodziennym, nowym,
czy jednak awangardowym? Następni papieże nie mają już bowiem takiej siły oddziaływania na kulturę pop, nie zaistnieli w niej tak, jak zaistniał Jan Paweł II. Co istotne, wielu twórców kina wykorzystywało jego sylwetkę do swoich produkcji, a przecież samo jego życie było jak film:
Sądzę, że najlepszym punktem wyjścia w przybliżeniu nastolatkom postaci Papieża Polaka i nauczania, jakie kierował on do ludzi młodych, jest ukazywanie niezwykłego życiorysu Jana Pawła II. Historia Karola Wojtyły jest tak niezwykła, że nadaje się na sensacyjny film, który można oglądać jednym tchem.
[frg. wstępu]